onsdag, maj 22, 2024
Visninger 25
0 0
ForsideSeneste nytPolitiet overvejer el-patruljevogne

Politiet overvejer el-patruljevogne

- Annonce -
Herover ses de nye Volkswagen ID4 GTX patruljevogne. Foto: Rigspolitiet
Rigspolitiet indkøbte i januar 2023 10 “uniformerede” elektriske patruljevogne, fordi man ønskede at få erfaringer med brugen af elbiler som et grønnere alternativ til dieseldrevne patruljevogne

Pilotforsøget skal køre i hele 2023 og erfaringerne vil derefter danne grundlag for en kommende grøn strategi for politiet.

“Vi vil gerne være med til at sætte standarden for omstilling til grønne køretøjer i vores beredskabsarbejde, samt være på forkant med at høste egne erfaringer i et marked, hvor det snart er vanskeligt at få den type køretøjer vi normalt kører i,” siger Jens Yndgaard, Centerchef CFM, Rigspolitiet.

De 10 biler blev fordelt til fire test-politikredse

Rigspolitiet indkøbte 10 Volkswagen ID4 GTX, der blev fordelt til fire forskellige politikredse, hvor Østjyllands Politi modtog to, Midt og Vestjyllands Politi fik også to, Københavns Vestegns Politi fik to og Københavns Politi fik leveret fire.

I testforløbet indsattes de elektriske patruljebiler så vidt muligt på lige fod med de øvrige patruljevogne i politikredsene. Derved kunne de naturligt komme til at bidrage til det operative arbejde, hvor nogle opgaver var mere krævende end andre. Og derfor har du også i løbet af året kunne støde på de nye uniformerede el-biler i gadebilledet. Blandt andet har el-patruljevognene skullet kunne levere i forhold til hastende operative opgaver, som stiller store krav til udstyr og materiel.

“Der er stor forskel på kørselsbehovet i de forskellige kredse. I nogle kredse tilbagelægger patruljevognene mange kilometer hver dag, hvorimod man i andre kredse kører noget mindre. Med test i flere politikredse bliver vi klogere på de forskellige behov,” fortæller Jens Yndgaard fra Rigspolitiet.

Erfaringerne fra testen skulle afdække de realistiske ambitioner for omstilling af patruljevogne til el, og dermed også afdække hvilken proces, der på sigt skulle sættes i gang med henblik på at indkøbe flere elbiler til formålet.

De 10 elektriske patruljevogne forventes fortsat at være i drift efter forsøgsperioden, der er sat til at udløbe ultimo 2023, såfremt erfaringerne viser, at dele af flåden af patruljevogne fremover permanent kan køre på el.

Rækkeviddeangst gjort til skamme

Fagbladet Dansk Politi har her ved slutningen af prøveperioden talt med en af instruktørerne for omskolingen til el-patruljekørsel hos Midt- og Vestjyllands Politi, Thomas Trend-Poulsen, og han siger til fagbladet at man i politikredsen har haft gode erfaringer med en sidemandsoplæring for alle i kredsens beredskab. Sammen med en instruktørkollega har han testet patruljevogns-personale i ting som acceleration, katastrofeopbremsning og kurveacceleration i sving. Mange har sagt, at de har været glade for omskolingen,og at det bestemt har krævet tilvænning og øvelse at køre i de nye patruljebiler.

– Man kan godt køre elbil som en almindelig bil. Men man skal lade være med at trykke speederen helt i bund. Det ligger så dybt i alle politifolk, at vi gerne vil ud og hjælpe borgeren med det samme. Men her skal vi lære at ramme speederen lidt anderledes, siger Thomas Trend-Poulsen til fagbladet.

Inden el-patruljevognene blev taget i brug herskede der blandt en del poltifolk – som blandt dele af den øvrige befolkning – en del fordomme omkring elbilerne. Både om hvad de kunne, og – måske nok især -hvad de ikke kunne.

– Mange troede, elbilerne ikke kunne køre langt nok. Men selvom vi har meget lange afstande her i kredsen, har vi endnu ikke oplevet problemer med at nå ud og hjem på el. fortæller Thomas Trend-Poulsen til fagbladet.

Udrykningskørsel tager en del strøm, men hos Midt- og Vestjyllands Politi har dette ikke givet udfordringer.

Overvejende positiv respons

Overordnet set erde erfaringer, politiet indtil nu har opnået omkring de nye patruljevogne iflg Politiets center for flåde- og materielstyring følgende:

  • Der er god plads i bilen. God accelerationsevne og generelt gode køreegenskaber.
  • Brugerne vurderer generelt, at testbilernes køre- og bremseegenskaber er gode og forudsigelige.
  • Rækkeviddeangst har i nogle politikredse affødt regler for, hvor lav den resterende batterikapacitet må blive, inden bilen køres til opladning. Efterhånden som erfaringsgrundlaget øges, opleves en faldende rækkeviddeangst. I nogle kredse har spørgsmålet om tilstrækkelig rækkevidde slet ikke været et væsentligt tema

Kilde: Politiets Center for Flåde- og Materielstyring

I det store og hele er den foreløbige konklusion på knapt et års daglig brug af elbilerne i det daglige patruljearbejde positivt – og bestemt ikke afskrækkende.

Bilerne er testet af under MEGET varierede forhold – i storbyerne primært med behov for hurtig accelleration og manøvredygtighed samt i kredse med store afstande, der kræver stor batterikapacitet, men måske et knapt så stort behov for egentlig udrykningskørsel mange gange om dagen.

 

RELATEREDE ARTIKLER
Annonce -

Mest populære

Seneste kommentarer